Kada se prije skoro 40 godina Hanka Paldum pojavila na estradi, mnogi
tadašnji muzički autoriteti predvidjeli su joj veliku muzičku karijeru.
I nisu pogriješili.
Hanka Paldum, kraljica sevdaha i legendarna
pjevačica, rođena je 1956. godine. U osnovnoj školi često je nastupala
pjevajući sevdalinke. Snimila je više od dvadeset albuma, od kojih
nekoliko zasigurno zaslužuje mjesto u antologiji sevdaha. Prva ploča
bila je "Iz bosanske sehare", nakon koje su uslijedile "Sjajna zvijezdo -
narodni melos Bosne i Hercegovine", "Čežnja", "Sanjam", "Kani, suzo,
izdajice"...
Teško djetinjstvo
- Moje
djetinjstvo bilo je zaista teško. Rođena sam u patrijarhalnoj porodici
sa strogim roditeljima, kojima je prioritet bilo školovanje. Uvijek je
majčina intencija bila da ženskom djetetu treba škola, a muškarci mogu
kopati i kanal - kaže legendarna izvođačica sevdalinke.
Sprečavana na samom početku svoje karijere, Hanka nije odustajala, jer su, kako kaže, želja i ljubav prema muzici pobijedile.
-
Od početka sam bila dio školskog hora i, uz pomoć brata Smaila,
uključila sam se u Kulturno-umjetničko društvo "Bratstvo" na Vratniku.
To su bile peripetije, jer sam se morala iskradati iz kuće da bih išla
na probe - nastavlja Paldum.
U vrijeme kada su se cijenile prave vrijednosti, nije bilo jednostavno vinuti se u muzičke visine.
-
Sjećam se kada sam položila prvu audiciju, Zvonko Nevžala mi je rekao:
"Ti si prirodni dijamant, koji treba brusiti da bi se dobio kvalitetan
brilijant." Uvijek treba dosta raditi bez obzira na talent - smatra
Paldum.
Krajem sedamdesetih udala se za Muradifa Brkića, s kojim
ima dvoje djece, kćerku Minelu i sina Mirzu. Brkić je bio direktor
diskografske kuće "Sarajevodisk", a brak s njim predstavlja prekretnicu u
Hankinom muzičkom opredjeljenju i karijeri. Na taj način počela je
sarađivati sa Milićem Vukašinovićem iz "Vatrenog poljupca". Nove
standarde u muzici postavila je pjesmom "Voljela sam, voljela",
spajajući dva različita muzička pravca - folk i rok.
Najveća nagrada
-
Saradnja s Vukašinovićem bila je kao pomirenje folk i rok publike. Na
jednom koncertu "Vatrenog poljupca" Muradif je čuo pjesmu "Volio sam,
volio". Došli su na ideju da je ja snimim i tako smo dobili novu formu,
koja je u to vrijeme pokrenula novi pravac. Pojedinci su smatrali da to
ni u kom slučaju nije dobro - kaže Paldum.
Bosanskohercegovačka
diva konstatira da čovjek individualno ne može napraviti velike stvari
te dodaje da ni sama ne zna koliko je osvojila priznanja za svoj rad.
-
Mislim da ne postoji nijedna nagrada na prostoru bivše Jugoslavije koju
nisam dobila, ali mi je jedna od najdražih nagrada Grada Sarajeva za
očuvanje naše kulture u segmentu muzike - kaže Hanka.
Ipak, kaže da joj je najveća nagrada što ljudi znaju prepoznati kvalitet i trajanje na muzičkoj sceni.
-
Ljudi vole ono što ja radim. Kada prolazim ulicama, bilo gdje da sam na
svijetu, ljudi me pozdravljaju, žele da se uslikaju sa mnom i to mi je
najveća satisfakcija. Ako čovjek radi ono što voli i što želi, uslijedit
će pravi rezultati, a poslije i uspjesi - naglašava Paldum.
Podrška domovini
U
vrijeme agresije na Bosnu i Hercegovini, kako Hanka ističe, nije joj
padalo na um da ide iz Sarajeva. Tako je pružala podršku domovini.
-
Rat je period za koji bi čovjek poželio da se nikada više ne ponovi. Na
taj način sam ja stala u odbranu naše države. U tim danima, ko god je
otišao iz Sarajeva, ja sam ga osuđivala. Ostanak u Sarajevu bila je moja
moralna dužnost. Ali, poslije sam shvatila da nismo svi isti. Neko je
morao ostati, a neko je krenuo, bježeći od samog sebe. U ovom momentu
nikoga ne osuđujem - iskrena je Hanka.
Susret sa smrću bh. pjevačica imala je prilikom rađanja sina Mirze, kada je doživjela kliničku smrt.
-
Naš narod ima običaj da kaže: "Iz mrtvih su me izvukli", i dok Bog ne
donese smrt, dobro je. Čovjek život više cijeni poslije takvih događaja -
kaže Paldum.
Iza sebe ima i dva braka, što ne smatra tabu temom, jer ističe da nikada nije bježala od sebe i od svojih neuspjeha.
-
Kada vidite da nema svrhe dalje se truditi, onda je najbolje da se
raziđete i pokušate ostati u dobrim odnosima. Moj drugi brak, s Fuadom
Hamzićem, bio je promašaj, a pokazatelj za to je trajanje tog braka -
iskrena je Hanka.
Počeci moje karijere vezani su uz velike muzičare
-
Dugo sam nastupala u ekipi Radija Sarajevo u okviru javnih snimanja. Tu
su učestvovale same muzičke veličine, poput Zaima Imamovića, Davorina
Popovića, Kemala Montena, Dragana Stojnića, Zehre Deović, Bebe
Selimović... Svi smo bili veliki prijatelji i uzajamno smo se pomagali.
Kemal Monteno mi je veliki prijatelj, kao i svi oni iz tog vremena koji su među živima, naravno.
A
turneja sa Mehom Puzićem bila je veliki iskorak u mojoj karijeri. Taj
prvi solistički koncert krajem sedamdesetih koji sam uradila u Beogradu,
bio je veoma hrabar potez, ali ja tada nisam bila ni svjesna toga. Bilo
je mnogo ljudi koji su na neki način obilježili moju karijeru. No,
najbitnije od svega je da sam uspijevala da istrajem u svom naumu.
Prekretnica u karijeri
Autoriteti poput Zvonka Nevžala, Vaska Pokrajčića i Joze Penave bili
su ljudi koji su napravili prekretnicu u karijeri Hanke Paldum.
-
U ono vrijeme bez njih čovjek nije mogao napredovati. Bilo je
nazamislivo bilo šta snimati dok se ne prođe njihova škola. To mi je
dosta pomoglo u karijeri - govori Paldum.
Sevdah je ljubav
-
Poslije rata u BiH, tačnije 1996. godine, gledala sam emisiju
"Latinica" Denisa Latina, u kojoj su pojedinici pljuvali sevdalinku.
Miješali su babe i žabe, nisu znali razgraničiti sevdah od turbofolka.
Nisu znali da je sevdah kulturna baština jednog naroda. To mi je bio
povod da održim koncert u zagrebačkoj dvorani "Vatroslav Lisinski", koji
sam namjerno nazvala "Sevdah je ljubav" - govori Hanka.
Ilidžanski festival
-
"Ja te pjesmom zovem" kompozicija je s kojom sam debitirala na
"Ilidžanskom festivalu". Moj prvi muž Muradif, tada momak, služio je u
to vrijeme vojni rok i sve je nekako bilo povezano. Naravno, sve su
pjesme koje sam pjevala i snimala, pjevane iz srca. Sve su na neki način
bile autobiografske - iskrena je Hanka.